Fooddesign bevindt zich in het grijze gebied tussen koken en ontwerpen. Ook ik begeef me in dat grijze gebied. Eén van mijn drijfveren is namelijk het veranderen van het verwachtingspatroon van mensen op het gebied van voeding. Om die verandering teweeg te brengen opereer ik in dat grijze gebied.
Tijdens Dutch Design Week 2010 runde ik samen met Jannita van den Haak van Jannissima Concept Store de ‘Taupe minibar’. Jannita had het thema ‘taupe’ gekozen voor haar winkel tijdens DDW ’10. Taupe is een kleur grijs die eigenlijk overal tussenin zit, wat conceptueel ook erg goed past bij mijn werk als fooddesigner.
Jannita creëerde in haar winkel een prachtige bar, waar ik mijn hapjes serveerde. Ik stylede en beheerde de bar tijdens de DDW. Daarnaast heb ik de culinaire invulling verzorgd, waarbij ik natuurlijk voor alle hapjes grijze ingrediënten gebruikte; een soepje van trompette de la mort, salade van zwarte pasta en een terrine van ananas met een grijze champagnesaus.
Jannita van den Haak over de samenwerking:
“Het foodconcept van Annelies heeft bijgedragen aan de professionele en creatieve uitstraling van de Jannisima Concept store. De samenwerking tijdens de voorbereidingen als ook gedurende de DDW is zeer goed verlopen. De bezetting van de speciaal ontworpen bar was goed geregeld en het aanbod aan bijzondere gerechtjes inspireerde onze klant. Ook op gebied van PR was het foodconcept ‘Taupe Minibar’ van grote meerwaarde. Alles bij elkaar een zeer positieve ervaring die voor herhaling vatbaar is.”